När en förening tagit emot betalning från medlem till eget konto/kontant
Om en förening har tagit emot medlemsavgifter på en medlem själva, kontant eller till sitt eget konto, behöver de skicka hela summan till Riksteatern nationellt och vi behöver markera avin som betald.
I de fall det kommer in blanketter för direktbetalning måste vi kontakta föreningen och informera om att de måste betala in summan till oss istället för att de löses med avräkning på nästa utbetalning. Så här är rutinen:
Vi tar emot mail eller uppgifter om att föreningen fått mottagen betalning på något sätt. Vi svarar med hjälp av det färdiga svaret Mottagen betalning för att informera förening om hur de på bästa sätt kan lösa det i framtiden och hur de ska lösa det nu. Skriv in ärendet i excellistan: Ärenden med mottagen betalning.xlsx. Alternativt får vi ett mail från ekonomi om att de mottagit en betalning utan att vi blivit kontaktade av föreningen. Skriv också då in i excellistan. Ibland framgår i meddelandefältet på inbetalningen vilka medlemmar (gamla eller nya) betalningen gäller för. Gå då till punkt 5.
Informera föreningen om att de ska sätta in hela summan för medlemmarna på vårt bankgiro 446-9029. Be dom skriva Medlemsavgifter + föreningens namn i meddelandefältet (står i det färdiga svaret). Om ärendet gäller en eller ett par enskilda medlemmar som redan finns registrerade kan föreningen med fördel istället betala deras avier direkt. Gå i så fall in på medlemmarna och ge föreningen vilka ocr-nummer de ska använda. Observera att de om de gör på detta sätt ska använda bankgiro 420-4319.
Om vi inte har alla uppgifter om medlemmarna behöver vi också få det av föreningen.
Ifyllda direktförsäljningsblanketter finns i en mapp hos föreningsutvecklarna i hörnrummet.
Informera ekonomi (Ekonomi.Kund@riksteatern.se) om att pengar är på väg in från föreningen.
Ekonomi skickar ett mail till medlemsservice om mottaget belopp, datum och förening när det fått in pengar.
Vi registrerar medlemmen och markerar samtidigt som betald, i nästa steg fyller vi den betalningsdag som redovisning har angett.
Om medlemmen redan är registrerad och har en obetald avi går man in under Avier och klickar på pluset för att registrera inbetalning manuellt. Se bilder.
Skriv i medlemmarnas medlemsnummer som kommentar.
Klarmarkera i excelarket.